Hydraulika siłowa w silnikach. Ważniejsza, niż się spodziewasz

hydraulika w silniku

Czy wiesz, do czego wykorzystywana jest hydraulika siłowa? Gdzie możemy znaleźć jej instalacje i w jakich codziennych sytuacjach ją napotykasz?

Używamy jej nie tylko w rozbudowanych układach, które przekazują siłę poprzez płyny. Jeśli pracujesz w branży, to na pewno nie będziesz zaskoczony, że codziennie spotykamy hydraulikę siłową w… samochodach. Konkretnie mowa tu o układzie chłodzenia, który cały czas korzysta z pompowanego płynu.

Jak to działa?

Całość działa w sposób bardzo prosty, o ile nie łopatologiczny. Spalinowy silnik składa się z kanałów wodnych tam, gdzie temperatura osiąga wysokie wartości. Dzięki tym gumowym lub sztywnym przewodom, do nagrzewających się elementów doprowadzana jest ciecz. Płyn jest wprawiany w ruch przez pompę o napędzie mechanicznym z wału korbowego z paskiem klinowym. Przepływa on do chłodnicy, a ta odprowadza ciepło z cieczy, która przepływa przez żebra. Wszystko to dzieje się w trakcie jazdy, podczas ruchu powietrza, a także przy pomocy wentylatorów, w które wyposażony jest nasz samochód. Warto wiedzieć, że takie same kanały wodne odpowiadają za grzanie kabiny – układ nagrzewający korzysta z tego samego ciepła i energii.

Całkiem sprytna hydraulika na co dzień

Układ chłodzący jest jedną z najważniejszych instalacji w silniku spalinowym. Działa on poprzez pompę zainstalowaną właśnie w silniku. Kiedy przepływa przez nią woda (albo glikol etylenowy), ta zostaje wysłana bezpośrednio do chłodnicy. W momencie, w którym nastąpi schłodzenie w żebrach, ciecz wraca do silnika, by podjąć kolejne okrążenie.

W sytuacji, gdy przepływająca ciecz jest zbyt zimna, termostat, którego zadaniem jest kontrolowanie wartości temperatury, wysyła sygnał i zamyka przewody, wpuszczając tym samym płyn do specjalnie wydzielonego fragmentu – małego obiegu. Tam ulega on nagrzaniu, ponieważ przepływa niezwykle wąskimi kanałami bez żadnego chłodzenia. Szybko osiąga zatem wymaganą wysoką temperaturę, przy okazji ogrzewając kabinę.

Warto wiedzieć, że układ chłodzenia składa się również ze zbiornika wyrównawczego. Po co? Element ten ma za zadanie wyrównywać poziom cieczy, jak zresztą nazwa wskazuje. Kiedy płyn się nagrzewa, to zwiększa swoją objętość, prawda? Właśnie wtedy jego nadmiar odprowadzony jest do zbiornika. Kiedy z kolei zostanie ponownie schłodzony, to zostanie uzupełniony o dodatkowy płyn ze zbiornika.

Uwaga!

Chyba nie trzeba tłumaczyć, że całość ma prawo działać tylko wtedy, kiedy układ hydrauliki siłowej jest szczelny. Dlatego instalatorom powinno przede wszystkim zależeć na najwyższej jakości złączkach – które zapobiegną przeciekaniu.